Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jeden víkend v Havířově

Tak nám minulý týden vypukla aféra s pančovaným alkoholem... celé to začalo v Havířově... místě bydliště mého skoro tchána a mé skoro tchýně. Že to začalo celé na severu Moravy, potažmo Slezska, asi nikoho nepřekvapí, je to celý rázovitý kraj... a jelikož pocházím z rozmezí severní Moravy a Hané... vím, že pití tvrdého alkoholu a piva a je tam na denním pořádku. Někdy mne napadlo čím to, že lidé v těchto končinách podléhají tomu to vábení... nejspíše to bude prostředím, lidmi a vyhlídkami na budoucnost.

Lidé zde ve většině nevidí svou budoucnost v růžových barvách a mají strach s tím něco udělat... odejít za prací tam kde je... mají tu své domy, rodinu a strach, že když odejdou, zůstanou bez domova. A tento bludný kruh je nakonec přivede k pití všeho co teče... Znám mnoho lidí, kteří i přes nedostatek práce se snažili vždy si novou najít, když o práci přišli. Někdy se to povedlo, někdy už méně... pak tu byli tací, co po pádu minulého režimu a zavření továren, začali žít ze státních podpor, stěžovat si na všechny a všechno a právě oni končili v osidlech alkoholového démona. Jejich den začínal v 8 ráno před obchodem s lahváčem v ruce a končil večer v hospodě... jako vyučený traktorista dnes nemůžu práci sehnat, když stát zničil většinu zemědělství(něco pravdy na tom je), horník a slévař o práci v oboru taky nezavadí.

Když jsem poprvé přijel před 6 lety do Havířova, z původně plánované 7 denní dovolené byly jen 3 dny. Padl na mne pocit deprese a beznaděje, která jak mi připadalo tekla proudy po ulicích. Při další návštěvě, které jsem se celkem bránil a která byla nutná z důvodu rodinné oslavy, mne tento pocit začal opouštět. Možná to bylo tím, že jsem poznal více zdejších obyvatel a začal chápat (aspoň částečně ), jejich důvody proč raději zůstávají zde a nejdou za lepším jinam.

V sobotu jsem byl opět v Havířově... a zašel se podívat na slavnosti města Havířov, které se tam zrovna konaly. Byl jsem celkem překvapený tím, že lidé zde neřešili pančovaný alkohol, ba dokonce kořalka tekla proudem... já si dal jen pivo, ostatně krom piva nic stejně za alkohol nepiji. Zjistil jsem, že polovina hlavní třídy je krásně opravená a město mladých vypadá ještě mlaději než kdy dřív. Havířov bude vždy divné město, bez minulosti, ale já k němu začínám mít celkem pozitivní vztah a krajina v okolí mne plně očarovala.

S odstupem času získávají lidé, kteří zde žijí a snaží se žít důstojný život, můj velký obdiv. A na příští návštěvu tohoto rázovitého kraje se už těším.

S přáním pěkného dne a pevného zdraví Jiří Vlha

Autor: Jiří Vlha | středa 12.9.2012 14:00 | karma článku: 13,32 | přečteno: 1185x
  • Další články autora

Jiří Vlha

To léto je superhorké a bude hůř...

Letní povídka pro Víkend MF DNES. Není to tak dávno co jsem byl na konci května nakrknutej, že to jaro a příjemné teploty nějak nepřicházejí a deprese z toho počasí se u mě dala krájet. Já jsem raději, když svítí slunce a může i hřát trochu víc, ale čeho je moc, toho je příliš. Při letošních parných dnech jsem přemýšlel, kdy byly taková tepla a myšlenkami jsem se pomalu a jistě vracel zpět, do doby, kdy jsem neřešil co bude až léto skončí... Bylo to jasně nalajnované, půjdu zase do školy.

8.8.2013 v 12:05 | Karma: 7,18 | Přečteno: 561x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vlha

Není gay jako gay...

Dnes mne k napsaní blogu donutil blog pana Hermánka... Snaha autora o to, napsat něco o homosexualitě, když se dnes a denně propírá, ať už kvůli adopci, nebo panu Putnovi, je více než jasná. Akorát mi jak si není jasný formát, jakým je blog psaný. Pane Hermánek, není všechno černé a bílé, tak jak se o to snažíte vy ve vašem článku.

24.5.2013 v 15:30 | Karma: 34,00 | Přečteno: 1783x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vlha

Avast nebo Antabus

Tak máme za sebou více jak polovinu května a já zjišťuji, že měsíc květen je velmi zábavný, ikdyž někdy to bylo spíše k pláči než k smíchu.

22.5.2013 v 13:15 | Karma: 12,07 | Přečteno: 581x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vlha

Štěstí je krásná věc...

Slova této písně se mi vybaví vždy, když mám dojem, že se život nějak komplikuje. Poslední a to docela velká komplikace nastala na konci dubna, když k nám na návštěvu přišla cévní mozková příhoda, tzv. MRTVIČKA

21.5.2013 v 13:30 | Karma: 11,63 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Jiří Vlha

Vodafone versus Mobil.CZ

Tak jak už to bývá, nechá se člověk zlákat nabídkou, která se mu jeví spíše jako lepší a může ušetřit. To je i můj případ. Byl jsem dlouhodobým zákazníkem Vodafone, díky tomu, že i u něj byla i většina rodiny. Zvolil jsem si kdysi dávno tarif Nabito 119 a neřešil jsem cenu za volání. Byl pro mne totiž problém provolat i tuto částku.

20.5.2013 v 11:40 | Karma: 11,53 | Přečteno: 659x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Volby by v březnu podle Medianu vyhrálo ANO. TOP 09 vypadává, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

  • Počet článků 53
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1113x
Když Ti život nabídne citrón, řekni si ještě o sůl a tequilu

Seznam rubrik